נפגעתם? חשוב לתעד ראיות בהקדם וביסודיות!

הפעולות המידיות שעושה נפגע באירוע נזיקי הרות גורל מבחינה משפטית. למרבה הצער, רוב האנשים אינם מודעים לכך – ועושים טעויות שמזיקות לתביעתם

כל אירוע נזיקי עשוי להשפיע על הקשרים משפטיים בתחומים שונים, כגון: דיני נזיקין, דיני ביטוח לאומי ודיני ביטוח. כך, למשל: תאונת עבודה תתברר הן מול הגורם המזיק (למשל המעביד) והן מול המוסד לביטוח לאומי, אך יכולה גם להתברר מול חברות הביטוח שביטחו את העובד בביטוחים הפרטיים שרכש לפני קרות התאונה.

לכן, הפעולות שהנפגע עושה באותן דקות שלאחר הפגיעה – עשויות להיות הרות גורל מבחינתו. לרוב, דווקא ב"חלון" הזמן הסמוך לנזק, הנפגעים עושים את כל הטעויות. לכן, ככל שנפגעי אירוע נזיקי יידעו כיצד צריך לנהוג במקרה שנגרם להם נזק ויקפידו לעמוד בהמלצות המשפטיות, כך הם יקטינו את הנזק המשפטי שהם עלולים לגרום לעצמם. במאמר זה, נסקור בהרחבה את הנקודות שיש לשים לב אליהן.

נפגעתם בתאונה? תוכיחו!

הטעות הגדולה והנפוצה ביותר של נפגעים, היא המחשבה שהם יקבלו כסף "באופן אוטומטי". כך, מתוך תפישה שגויה, נפגעים רבים אינם הולכים לרופא ו/או לא מדווחים במשטרה על התאונה מיד לאחר התאונה או בכלל. הם מצפים לקבל כסף מחברת הביטוח, אך אינם מבינים שחברות הביטוח אינן אמורות "לנחש" שהיתה תאונה ו/או שהנזק נגרם כתוצאה מהתאונה.

לכן, חשוב לזכור: בתביעות נזיקין – חלה חובה על הנפגע להוכיח את האירוע (התאונה), הנזק והקשר ביניהם.

מהן "ראיות ספונטניות"? מדוע ראיות אלה חשובות כל כך?

בתביעת נזיקין, יש חשיבות רבה ל"מועד הראיות". באופן כללי, ככל שהראיות נלקחות בסמוך לאירוע ("ראיות ספונטניות") – כך גדל המשקל שלהן. זאת, לעומת ראיות שנמסרות במועד מאוחר יותר ("ראיות מתוכננות").

מבחינת בתי המשפט ובתי הדין לעבודה, בפרט – הגרסה הראשונית שנמסרה על ידי הנפגע ונרשמה על ידי הגוף הרפואי או המשטרתי שטיפל בו, היא הגרסה המדויקת והמהימנה יותר. אם בשלב מאוחר יותר, יטען הנפגע כי הוא היה נסער ולא דקדק בפרטים, או כי הרשום בדו"ח אינו משקף את מה שהתרחש או נאמר – יהיה עליו להוכיח זאת, כאשר נטל ההוכחה כבד ומסובך.

מה ניתן לעשות, כדי לא לפגוע בסיכוי התביעה?

כאמור, יש חשיבות רבה לראיות ולגרסאות הראשוניות, הנמסרות בסמוך לאירוע (יודגש: עוד טרם הפנייה לעו"ד המתמחה בתביעות נזיקין).

לכן, חשוב מאוד לדעת וליישם את הדברים הבאים:

תיעוד האירוע

יש חשיבות רבה מבחינה משפטית לתיעוד האירוע בזמן אמת, הן כהוכחה והן כדי להסביר לבית המשפט מה בדיוק קרה באירוע. לכולנו יש טלפונים סלולריים – תשתמשו בהם!

יש חשיבות רבה מאוד לתמונות שצולמו בזמן האירוע. למרות הדעה הרווחת, התמונות של הנפגע פחות רלוונטיות. התמונות החשובות יותר הן דווקא התמונות המסייעות לתאר ולמקם את האירוע: מיקום האירוע (שם הרחוב ומספר הבית), מידת הבור, האדם והכלי הפוגע, הנזק שנגרם לרכב במקרה של תאונת "פח" (עוד לפני שהזיזו את הרכבים) וכו'.

אם אין באפשרותכם לצלם, בקשו מאחד מעוברי האורח שיצלם בטלפון שלכם או שיצלם בטלפון שלו וישלח אליכם את התמונות ו/או הסרטונים.

פרטי הפוגע

אם למשל מדובר בתאונת דרכים, חשוב לקחת את כל הפרטים המזהים מהפוגע: מספרי תעודת זהות, רישיון נהיגה, רישיון רכב, תעודת ביטוח החובה וכו'. אם הגיעו שוטרים למקום האירוע, כדאי לבקש מהם לראות מה הם כתבו ו/או לבקש מהם לצלם הכל, כגיבוי, גם בטלפון שלכם.

עדים

עדים מהימנים (וחסרי אינטרס) הם ה"מצרך" הנדיר ביותר שיש. לכן, כדאי מאוד לקבל את הגרסאות של העדים בזמן האירוע. ניתן לבקש מהם לכתוב את עדותם ולחתום על מסמך; או שניתן להקליט או לצלם אותם בסרטון וידאו. ככל שהעדות תימסר בסמוך לאירוע וככל שיהיו יותר עדים "זרים", כך יהיה משקל רב יותר לעדותם.

מדוע חשוב לבדוק מה נרשם בגיליון הרפואי?

יש לזכור כי הגיליון הרפואי הוא מסמך משפטי בעל משקל רב, מפני שמתועדת בו למעשה הגרסה הראשונית של המקרה (התאונה) ושל הנזק כפי שנאמרו על-ידי הניזוק. לכן, הגיליון הרפואי מהווה "ראיה ספונטנית". אין זה משנה אם הגעתם למיון באופן עצמאי או שהובלתם אליו באמצעות אמבולנס. חשוב מאוד לבדוק מה כתוב בגיליון הרפואי. במקרה הצורך, לפני השחרור, יש לבקש (ואף להתעקש!) כי הצוות הרפואי ישנה את הכתוב בגיליון הרפואי ככל שהאמור בו אינו מדויק כפי שנמסר על ידכם.

תווית הגיליון הרפואי

בחלק העליון של הגיליון הרפואי, מצוינת סיבת ההגעה למיון. כאשר אתם או בני המשפחה שלכם מקבלים את הגיליון, חשוב מאוד לוודא שהתווית משקפת את אשר אירע לכם – למשל במקרה של תאונת דרכים או תאונת עבודה שלא יירשם שסיבת הפניה היא "מחלה", אלא "ת.ד" (תאונת דרכים) או "ת.ע" (תאונת עבודה).

נסיבות האירוע

בגיליון הרפואי מצוינות נסיבות האירוע או התאונה, בעטיין הגעתם למיון. חשוב לוודא שהנסיבות הכתובות הן אכן הגרסה המלאה שמסרתם. כך, למשל: אם אדם נפל ברחוב כתוצאה מבור, חשוב לוודא שבגיליון הרפואי כתוב "נפל כתוצאה מבור" ולא רק "נפל".

מידת הכאב

במיון מתשאלים את הנפגע לגבי מידת הכאב שהוא מרגיש – ומדרגים אותה בסולם 1-10. חשוב לוודא שמידת הכאב שלכם אכן באה לידי ביטוי כתוב, במדד הכאב שעל גבי הגיליון.

תיאור הפגיעה

רוב הנפגעים נוטים לתאר רק את הפגיעות העיקריות ולהתעלם מכאבים או מפגיעות קטנות. אין טעות גדולה מזו!  במקרים רבים, מופיעים כאבים או נזקים זמן מה לאחר האירוע. אם לא ציינתם אותם בגרסה הראשונית שמסרתם – יהיה קשה מאוד להוכיח את הקשר הסיבתי שלהם בתביעה.

כך, לדוגמא: הח"מ טיפל באשה שנפגעה בתאונה, טופלה במשך 6 שנים באופן פרטי (ללא תיעוד); ורק לאחר 6 שנים, החליטה להגיש תביעת נזיקין. חברת הביטוח טענה כי הנזק אינו כתוצאה מהתאונה, אך למרבה המזל אותה אישה התלוננה בחדר המיון על כל הבעיות, הכאבים והמיחושים שיש לה – וכך הצליח המומחה הרפואי שראה את הנזק, לקשר את הנזק לתאונה שעברה. אם היא לא היתה מתלוננת, או שהיתה מתלוננת אך הדברים לא היו נרשמים במלואם – לא ניתן היה לקשר בין הפגיעות; והיא לא היתה זוכה בתביעה.

לכן, חשוב מאוד לפרט את כל הפגיעות ואת כל הכאבים – קטנים כגדולים – כבר בפעם הראשונה שהגעתם לגורם רפואי ולוודא שהם נכתבו במלואם בגיליון הרפואי!

פינוי באמבולנס – כן או לא?

העלות הגבוהה של פינוי באמבולנס גורמת לכך שנפגעים "קלים" נמנעים מכך ומתפנים עצמאית למיון. כמובן, אין חובה משפטית להתפנות באמבולנס. עם זאת, חשוב לדעת שבתי המשפט מעניקים משקל לדרך הפינוי, בבחינת גודל הנזק.

הדבר משמעותי בעיקר במקרים שבהם יש החמרה של הפגיעה עם הזמן. במקרים אלה, יש צורך להוכיח שמדובר בתאונה קשה שגרמה לנזק רב. כך, למשל: הח"מ טיפל באדם שנפגע בתאונת דרכים "קלה", הגיע עצמאית למיון וטען בתביעה שמדובר בתאונה קשה. חברת הביטוח התבססה, בין היתר, על כך שהוא לא פונה באמבולנס, כדי להוכיח את אי-חומרת האירוע. עם זאת, נוכח העובדה שמדד הכאב שצוין בגיליון הרפואי עמד על 8 – ניתן היה להוכיח את חומרת התאונה.

תיעוד מד"א

אם פוניתם באמבולנס, חשוב לוודא שהצוות שטיפל בכם ציין בדו"ח באופן מלא את פרטי האירוע והפגיעות, ממש בדומה לפרטים שיש לבדוק בגיליון הרפואי.

פינוי עצמי מהיר

אם בחרתם להתפנות עצמאית, חשוב מאוד להגיע למיון ביום האירוע – ובסמוך לאירוע. ככל שהתיעוד הרפואי רחוק יותר ממועד האירוע, כך נחלש הקשר הסיבתי או שהפגיעה נחזית כקלה.

חדר מיון: האם להגיע, למרות העומס?

העומס בחדרי המיון וזמן ההמתנה הממושך מניאים נפגעים קלים מלהגיע למיון. כך, נפגעים רבים מעדיפים להיבדק אצל רופא המשפחה. כמובן, אין בכך פסול אך יש לוודא שגם בקופת החולים הרופא המטפל ציין בדיוק את מלוא פרטי האירוע והנזקים שנגרמו כתוצאה ממנו.

אם בכל זאת הנפגע מחליט לגשת לקופת החולים ולא למיון – חשוב לעשות זאת מיידית לאחר האירוע ולא לדחות את ההגעה.

מדוע חשוב לשמור על רצף תיעודי?

לאחר התיעוד הרפואי הראשוני, חייבים להמשיך תיעוד רציף של תלונות וטיפולים אצל רופאים ייעודיים, כל זמן שהכאב והמגבלה נמשכים. פעמים רבות, נפגעים סובלים מ"מגבלה קטנה" או מ"כאב נסבל" – ומעדיפים להמשיך בשגרת חייהם העמוסה. יש לזכור כי כל כאב או פגיעה שנגרמו כתוצאה מאותו אירוע ונמשכים לאורך זמן – יכולים להעיד על עוצמת הפגיעה ולהשפיע על התביעה (בעיקר תביעה שבה מבקש הנפגע להוכיח את גובה הנכות).

שמרו על רצף תדירות הטיפולים

תדירות הטיפולים השוטפים משתנה בין אנשים שונים ונסיבות שונות. נפגעים רבים מתייאשים באמצע התהליך -ומפסיקים ללכת לטיפולים. חשוב להבין כי לתיעוד הרצף של תדירות הטיפולים יש גם משמעות משפטית. לכן, מומלץ בשלב הזה לפנות לעורך דין שמתמחה בדיני נזיקין, על מנת שינהל את תיק התביעה וידרבן אתכם להמשיך ללכת לטיפולים השונים.

נהלו תיק מסודר

כבר מרגע הפגיעה, חשוב שתקפידו לאסוף ולשמור את כל המסמכים הרלוונטיים, כדי שעורך הדין יוכל להציגם -ולקצר עבורכם את ההליך המשפטי.

נזקי שכר

לאחר התאונה, יש נפגעים שכלל אינם יכולים לשוב לעבוד, לשוב לאותו תפקיד או לשוב לעבוד באופן מלא.

כדי שניתן יהיה להוכיח את הפסדי השכר שנגרמו בעקבות התאונה, חשוב לאסוף את תלושי השכר (לפחות החל מחצי השנה האחרונה מלפני הפגיעה ואילך) מכל מקומות העבודה ולשמור את תלושי השכר לאחר הפגיעה.

בנוסף, יש לבקש מהמעביד אישור על אבדן ימי עבודה, שבו כתוב האם העובד קיבל שכר עבור ימים אלה וכמה קיבל.

קבלות

חשוב מאוד לבקש ולשמור את כל הקבלות הרלוונטיות לפגיעה; ולכתוב מאחורי כל קבלה – עבור מה היא ניתנה: קבלות של חדר מיון, מד"א, כרטיסי אוטובוס לביקורים רפואיים, ביקורים וטיפולים אצל רופאים פרטיים ומרפאות משלימות, רכישה של תרופות וציוד רפואי, הוצאות נסיעה ברכב לטיפולים (מומלץ לנהל יומן רכב מסודר ובו תאריך הנסיעה, הקילומטרז' ופירוט של נקודת היציאה ונקודת היעד כדי להוכיח את הקשר בין הנסיעה לתאונה) וכו'.

מסמכי תיעוד של הנזק

בדומה לגיליון הרפואי המעיד על הנזק הגופני, הרישום אצל המוסך והשמאי – הם המסמך המשפטי המעיד על הנזק שנגרם לרכב שלכם. לכן בתביעות רכוש, חשוב להגיע אליהם סמוך ככל האפשר למועד האירוע ולוודא שהם כותבים בפירוט את נסיבות האירוע והנזק שנגרם בעקבותיו.

לסיכום:

ככל שתגיעו לעורך דין עם תיק מסודר יותר או לחילופין, ככל שתגיעו לעורך דין בסמוך לאחר האירוע על מנת שידאג לכוון אתכם כיצד לתעד בצורה נכונה את הראיות, כך ההליך המשפטי יהיה קצר וזול יותר – ויגדל הסיכוי שלכם לקבל פיצוי משמעותי.